no-img
بازار فایل

آثار استحاله و تغییر فرهنگی جوانان در شهر یزد


بازار فایل

ادامه مطلب

DOC
آثار استحاله و تغییر فرهنگی جوانان در شهر یزد
doc
۱۳۹۶-۰۲-۰۷
167کیلو بایت
تعداد صفحه:106
7000 تومان
0 فروش
7000 تومان – خرید

آثار استحاله و تغییر فرهنگی جوانان در شهر یزد


آثار استحاله و تغییر فرهنگی جوانان در شهر یزد ۲

فصل اول : ۳

طـرح تحقیق. ۳

۱-۱- بیان مسئله : ۴

۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق : ۵

۱-۳- اهداف تحقیق : ۵

۱-۴- مدل تحلیلی : ۶

۱-۴-۱- فرضیه های تحقیق : ۶

۱-۴-۲- متغیرها و جایگاه آنها در فرضیه ها : ۷

۱-۴-۳- تعریف عملیاتی مفاهیم : ۷

۱-۵-نوع و روش تحقیق و جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها : ۸

۱-۶- جامعه آماری و حجم نمونه : ۸

۱-۷- سازماندهی تحقیق : ۸

فصل دوم : ۹

ادبیـات  تحقیق. ۹

۲-۱- تحقیقات جهانی و خارجی. ۱۰

۲-۲- تحقیقات در ایران. ۱۶

فصل سوم : ۳۲

پیشینه و مطالعات نظری.. ۳۲

۳-۱- عزت نفس (Self – esteem) 33

۳-۱-۱- تعریف عزت نفس و ویژگی های آن : ۳۳

۳-۱-۲- عوامل موثر در رشد و کاهش عزت نفس.. ۳۴

۳-۱-۳-آثار و فواید عزت نفس.. ۳۴

۳-۲- هویت (Identity) 36

۳-۲-۱- تعریف و ویژگی های هویت.. ۳۶

۳-۲-۲- بحران هویت و حل آن. ۳۷

۳-۲-۳- انواع یا حالات هویت.. ۳۷

۳-۳- تغییر فرهنگی. ۳۸

۳-۳-۱- تعریف و ویژگی های تغییر فرهنگی. ۳۸

۳-۳-۲- تعریف و ویژگی های فرهنگ… ۳۹

۳-۳-۳- عوامل و شرایط تغییر فرهنگی. ۴۲

۳-۳-۳-۱- عوامل داخلی تغییر فرهنگی. ۴۲

۳-۳-۳-۱-۱- عامل جمعیتی. ۴۲

۳-۳-۳-۱-۱-۱- جایگاه نظری.. ۴۲

۳-۳-۳-۱-۱-۲- تحول جمعیتی در ایران. ۴۳

۳-۳-۳-۱-۲-۱-تعریف و ویژگی های سنت و تجدد ۴۵

۳-۳-۳-۱-۲-۲- تعریف و ویژگی های سنت.. ۴۷

۳-۳-۳-۱-۲-۳- رابطه سنت و تجدد ۴۸

۳-۳-۳-۱-۲-۳-۱- دیدگاه سنتگرایان. ۴۹

۳-۳-۳-۱-۲-۳-۲- دیدگاه تجدد گرایان. ۵۰

۳-۳-۳-۱-۲-۳-۳- دیدگاه تجدید نظر طلبان. ۵۲

۳-۳-۳-۱-۲-۴- جایگاه سنت و تجدد در ایران. ۵۵

۳-۳-۳-۱-۲-۴-۱- سنتگرایان. ۶۰

۳-۳-۳-۱-۲-۴-۲- تجدد گرایان. ۶۲

۳-۳-۳-۱-۲-۴-۳- تجدید نظر طلبان. ۶۴

۳-۳-۳-۱-۲-۴-۴- فرا تجددگرایان. ۶۶

۳-۳-۳-۲- عوامل خارجی تغییر فرهنگی : ۶۶

۳-۳-۳-۲-۱- جهانی شدن. ۶۶

۳-۳-۳-۲-۱-۱- تعریف و ویژگی های جهانی شدن. ۶۶

۳-۳-۳-۲-۱-۲- پیامدهای جهانی شدن. ۶۷

۳-۳-۳-۲-۲- امپریالیسم ۶۹

۳-۳-۳-۲-۲-۱- تعریف و ویژگی های امپریالیسم ۶۹

۳-۳-۳-۲-۲-۳-تهاجم فرهنگی. ۷۰

۳-۳-۳-۲-۲-۳-۱- تعریف و ویژگی های تهاجم فرهنگی. ۷۰

یادداشتها و پاورقی ها : ۷۹

فهرست منابع. ۹۱

الف) منابع فارسی. ۹۲

ب- منابع خارجی : ۱۰۴

 

-۱- بیان مسئله :

هر جامعه‌ای تحت تأثیر پاره‌ای از عوامل داخلی و خارجی ، دچار « تغییر فرهنگی » می شود . تغییر فرهنگی در واقع بخشی از مقوله مهم «‌تغییر اجتماعی » است که در طول تاریخ نظر متفکران و جامعه شناسان را به خود جلب کرده است. در گذشته ، یزد به عنوان « دارالعباده » شناخته شده بود . در آن فضای سنتی  ویژگی های فرهنگی مثبت از قبیل « ساده زیستن و قناعت پیشگی » ، «روابط سالم خانوادگی و اجتماعی » ، «‌صله رحم » ،‌ « برنامه های جمعی مذهبی و سنتی » ، « روابط عاطفی و دوستانه قوی »، « پاکی و زهد و اخلاص » ،‌ «‌تلاش و کار و کوشش» ،«‌احساس مسئولیت فردی و اجتماعی » ،   «شادابی و آرامش » ، « یکدلی و یکرنگی و صمیمیت » و « احساس رضایت و خشنودی » به چشم می خورد و افراد جامعه توانسته بودند با « خود » ، « طبیعت »، « زمین » و ‌« دیگران » کنار آیند و سازش و سازگاری داشته باشند. حتی در دوره قبل از انقلاب ، به دلیل عدم گسترش وسایل ارتباط جمعی و امکان برقراری تماس جدی و سریع با خارج از یزد ، نه در شهر یزد و نه در شهرهای اطراف آن هیچکدام استحاله فرهنگی قابل توجهی  صورت نگرفته بود و اصالت سبک زندگی سنتی یزدی و آداب و رسوم مخصوص این دیار تا حد زیادی حفظ شده بود .

پیروزی انقلاب اسلامی ، برای مدتی حدود دو دهه ، وضعیت فوق را تثبیت و تقویت کرد ، زیرا همانطور که بسیاری ازصاحب نظران اظهار داشته اند این انقلاب اساساً یک حرکت ضد غربی و یورش علیه مظاهر فرهنگ غربی و بازگشت به ارزش ها و فرهنگ سنتی،‌بومی و مذهبی بود . اما آرام آرام ، به ویژه بعد از گذشت دو دهه از عمر انقلاب ، آثار استحاله فرهنگی در ایران  و حتی در  جامعه مذهبی و سنتی ریشه داری چون یزد بروز نمود ، به طوری که هرچه به جلو آمده ایم و از انقلاب دور شده ایم این تغییر فرهنگی نمایان تر و شدیدتر شده است .

به نظر می رسد که اکنون بخش قابل توجهی از مردم یزد ، خاصه جوانان یزدی ، از فرهنگ اصیل سنتی خود فاصله گرفته و به سمت و سوی فرهنگ غربی ، یعنی آنچه که می توان به « شبه مدرنیسم » تعبیر کرد،‌گرایش پیدا کرده‌اند یا به عبارت دیگر دچار مرض«‌غرب زدگی » شده‌اند . اکنون دیگر گروه هایی از جوانان یزدی – و حتی سایر اقشار وطبقات-  آن احساس و گفتار  و رفتار دیروز را ندارند و دچارنوعی «‌عقده خود کم بینی فرهنگی » شده اند . با مراجعه به مکان هایی چون کافی شاپ ها ، کافی نت ها ، باشگاه های بیلیارد ، فروشگاه های محصولات فرهنگی و حتی با رفتن به کوچه ها و خیابان های معمولی شهر ، مدارس ، دانشگاه ها و خانواده‌ها می‌‌توان آثار و نشانه های فرهنگ وسبک زندگی غربی را در میان گروه های مختلف مردم ، مخصوصاً جوانان ، مشاهده کرد . شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که امروزه یکی از عوامل مهم و عمده اختلاف بین نسلی و شکاف میان خانواده ها  (‌اختلاف بزرگسالان و کهنسالان با نوجوانان و جوانان)‌ به موضوع مورد بحث یعنی چگونگی برخورد با فرهنگ غربی مربوطه می شود. معمولاً جوانترها  در مقایسه با بزرگترها یا پیران گرایش بیشتری به فرهنگ بیگانه و رغبت و توجه کمتری به فرهنگ سنتی و بومی و مذهبی خود دارند و به طور کلی افراطی تر و آتشی تر و تندروترند .



درباره نویسنده

milinoor 534 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 13 =