no-img
بازار فایل

بررسی تاثیر حسابداری مدیریت کیفیت سود


بازار فایل

ادامه مطلب

بررسی تاثیر حسابداری مدیریت کیفیت سود
zip
۱۳۹۵-۰۴-۲۹
9000 تومان
0 فروش
9000 تومان – خرید

بررسی تاثیر حسابداری مدیریت کیفیت سود


چکیده

     هدف این مقاله بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و معرفی تحقیق­های مختلف انجام شده در این زمینه است. اقلام تعهدی سود از یک سو به مدیران اجازه می­دهند تا سود را طوری محاسبه کنند که گویای ارزش واقعی بنگاه اقتصادی باشد و از سوی دیگر این اقلام به مدیران اختیار می­دهند تا از انعطاف­پذیری روش­ها و اصول پذیرفته شده­ی حسابداری سوء استفاده کرده و محتوای اطلاعاتی سود را مخدوش کنند. ذی­نفعان خارج از شرکت مانند سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، نمی­توانند به طور مستقیم این رفتار فرصت­طلبانه­ی مدیران را کنترل کنند. بنابراین، حسابرسان با رسیدگی­های دقیق و با کیفیت خود می­توانند اقلام تعهدی مورد استفاده­ی مدیران را کاهش و مدیریت سود را محدود کنند. نتایج تحقیق­های انجام شده نیز، نشان­دهنده­ی همین موضوع است.

واژه های کلیدی:  مدیریت سود، کیفیت حسابرسی، اقلام تعهدی، اندازه­ی موسسه­ی حسابرسی

 

 

 

 

 

مقدمه

یکی از اهداف گزارشگری مالی، ارائه­ی اطلاعاتی است که برای سرمایه­گذاران، اعتباردهندگان و دیگر کاربران فعلی و بالقوه در تصمیم­گیری­های مربوط به سرمایه­گذاری و اعتباردهی و سایر تصمیم­ها، سود­مند باشد[۱]. یکی از معیارهای مهمی که گروه­های مزبور برای برآورد قدرت سودآوری شرکت، پیش­بینی سودهای آینده و ریسک­های مربوط به آن و همچنین ارزیابی عملکرد مدیریت استفاده می­کنند، سودهای جاری و گذشته شرکت است.

     سود نیز خود متشکل از اقلام نقدی و تعهدی است و اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی می­تواند برای بهتر جلوه­دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیش بینی سودهای آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند. به بیان دیگر، مدیران تلاش می­کنند تا با انتخاب روش­های مجاز حسابداری، نتایجی قابل پیش بینی و ثابت خلق کنند. زیرا، اغلب سرمایه­گذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکت­هایی که روند سودآوری مناسبی دارند و سود آن­ها دچار تغییرات عمده نمی­شود نسبت به شرکت­های مشابه، ارزش بیشتر و قابلیت پیش­بینی و مقایسه­ی بیشتری دارند. از سوی دیگر، با توجه به تئوری نمایندگی[۲] مدیران می توانند از انگیزه­ی لازم برای دستکاری سود به منظور حداکثر کردن منافع خود برخوردار باشند.

     جنین و پیوت[۳](۲۰۰۵) معتقدند حسابرسی می­تواند یکی از راه های جلوگیری و کاهش مدیریت سود باشد. زیرا اعتقاد بر این است، شرکت­هایی که صورت­های مالی حسابرسی شده ارائه کنند دارای محتوای اطلاعاتی و سود با کیفیت بیشتری هستند. اقلام تعهدی وابسته به قضاوت­های مدیران است و حسابرسی شرکت­هایی که اقلام تعهدی بیشتری دارند، نیز دشوارتر است. حسابرسی با کیفیت بالاتر، با احتمال بیشتری عملکرد­های حسابداری مورد تردید را کشف می­کند. زیرا موسسه های حسابرسی باکیفیت دارای تخصص، منابع و انگیزه­های بیشتری برای کشف اشتباه و تقلب هستند.

۸۰۰x600

 فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                    صفحه

چکیده فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲

فصل اول(پیشینه و تعاریف تحقیق)…………………………………………………………………………………………………………….. ۳

پیشینه­ی تحقیق …………………………………………………………………………………………………۴

 تعریف کیفیت سود……………………………………………………………………………………………………………..۵

مدیریت سود ……………………………………………………………………………………………………۶

فصل دوم (تئوریهای  کیفیت سود)………………………………………………………………………………………………………………………..          ۸

۱- تئوری روشهای محافظه کارانه…………………………………………………………………………………………..۹

۲ -تئوری روشهای تندرو…………………………………………………………………………………………………….۱۰

۳ -تئوری روشهای مختلط…………………………………………………………………………………………………..۱۰

۴ -تئوری روشهای با ثبات…………………………………………………………………………………………………..۱۱

فصل سوم (مدیریت مالی)……………………………………………………………………………………………………………………………. ……..۱۴

مدیریت مالی………………………………………………………………………………………………………………………۱۴

محورهای مدیریت………………………………………………………………………………………………………………۱۴

مدیریت سیستم ها و فناوری اطلاعات………………………………………………………………………………….۱۴

مدیریت منابع انسانی………………………………………………………………………………………………………….۱۵

مدیریت کیفیت، بهره وری و تعالی سازمانی………………………………………………………………………….۱۵

نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی………………………………………………………………………………………………۱۵

مدیریت راهبردی………………………………………………………………………………………………………………۱۵

فصل چهارم( نتیجه گیری و پیشنهادات) ………………………………………………………………………………………………….. ……………..۱۶

پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………………………….۱۷

نتیجه ­گیری………………………………………………………………………………………………………۱۸

فهرست منابع (منابع فارسی) …………………………………………………………………………………………………………………….. ……………..۱۹

فهرست منابع(غیر فارسی) …………………………………………………………………………………………………………………………. …………….۲۰

چکیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۳



درباره نویسنده

مهرشاد 1 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 20 =