no-img
بازار فایل

تعریفی جامع و مانع از تمثیل و بین تمثیلی | بازار فایل


بازار فایل

ادامه مطلب

DOC
تعریفی جامع و مانع از تمثیل و بین تمثیلی
doc
2017-04-27
77.0کیلو بایت
تعداد صفحه:154
7000 تومان
0 فروش
7000 تومان – خرید

تعریفی جامع و مانع از تمثیل و بین تمثیلی


مقدمه ۴

فصل اول: تمثیل ۷

۱- تمثیل در حوزه‌ای بلاغت ۷

۲- روایت‌های تمثیلی ۱۱

۲-۱- تمثیل از دیدگاه نقد ادبی معاصر ۱۱

۲-۲- ساختار روایی تمثیل ۱۲

۲-۳- انواع روایت های تمثیلی ۱۳

۲-۳-۱- افسانه‌ی تمثیلی: ۱۴

۲-۳-۲- حکایت اخلاقی؛ ۱۵

۲-۳-۳- تمثیل رمزی: ۱۶

۲-۴- تقسیم بندی دیگر ۱۷

۲-۵- انواع تمثیل از نظر موضوع ۱۷

۳-ضرورت بیان تمثیلی ۱۹

‌۳-۱- ترس و احتیاط ۱۹

۳-۲- حفظ راز از نااهل ۲۰

۳-۳- مصلحت ۲۰

۳-۴-تأثیرگذاری بیشتر،‌ جلب توجه و برانگیختن دقت ۲۰

۳-۵- تعلیم و عینی کردن مفهوم ذهنی ۲۱

۴- ضرورت تمثیل گرایی در کتب آسمانی ۲۱

۵- داستان تمثیلی، داستان رمزی و بهره‌گیری از نماد ۲۴

۵-۱- نگاهی دیگر به داستان تمثیلی ۲۴

۵-۲- داستان رمزی ۲۵

۵-۳-مقایسه‌ی بیان رمزی و بیان تمثیلی ۲۸

۵-۴- جایگاه نماد در روایات تمثیلی و رمزی ۳۰

۶- تمثیل و عدم واقعیت ۳۵

۶- تمثیل در ادبیات داستانی معاصر ۳۶

فصل دوم: بررسی داستان‌های «آب و زندگی» ۳۹

۱- خرق عادت ۴۰

۲- پیرنگ ضعیف ۴۱

۳- شخصیت‌ها و شیوه‌ی شخصیت‌پردازی ۴۲

فصل سوم: تفسیر تمثیلی داستان آب و زندگی ۴۷

۱- شرایط سیاسی و اجتماعی در زمان نگارش داستان ۴۷

۲- تفسیر داستان ۴۸

فصل چهارم:تفسیر تمثیلی داستان «سرگذشت کندوها» ۵۸

۱-سرگذشت نفت ۵۹

۲- تفسیر داستان ۶۱

۲-۲- سرگذشت کندوها ۶۱

۲-۲- تفسیر داستان با تفکیک عناصر و اجزای اصلی ۶۲

۲-۲-۱- ولایت زنبورها؛ ۶۳

۲-۲-۲- عسل؛ ۶۴

۲-۲-۳- بلا؛ ۶۵

۲-۲-۴- خواب زمستانی؛ ۶۶

۲-۲-۵- تصمیم کمندی علی بک؛ ۶۶

۲-۲-۶- مورچه‌های قرمز؛ ۶۷

۲-۲-۷- جلسه‌ی گس سفیدها؛ ۶۷

۲-۲-۸- پرواز زنبورها؛ ۶۹

۲-۳- نقد و نظر ۶۹

فصل پنجم: تفسیر تمثیلی «نون و القلم» ۷۲

۱- مهم‌ترین جنبش چپ گرای معاصر ۷۳

۲- ماجرای یک شکست (نظری بر داستان) ۷۴

۳-۱- حکومت قلندرانه ۷۶

۳-۲- هونگ‌های برنجی ۸۰

۳-۳- دو میرزا بنویس ۸۲

۳-۴- فرجام کار ۸۵

۴- نقد و نظر ۸۷

پانوشت ۸۹

مقدمه ۸۹

فهرست منابع و مأخذ

مقدمه

در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(۱)

اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست، ‌کوشش اوست برای شناختن. این اسم‌ها و کلمات، علامات و نشانه‌هایی هستند که به معانی معینی دلالت می‌کنند و واضح آن‌ها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود،‌ در ابتدا بر اشیای پیرامونش اسم گذاشت و این نشانه‌های وضعی/ قراردادی شدند نام‌های واقعی اشیا. «نشانه‌ها وسایلی مقتصدانه هستند برای بیان معنایی که یا حاضر است و یا قابل وارسی.»(۲) انسان وقتی شیئی را دید، تعریفی از آن شیء بر حسب صورت ظاهر،‌ هویت و کارکرد آن – و اگر آن شیء مفهومی ذهنی یا عقلی بود، تعریفی حاصل از ادراک آن – در ذهنش نقش بست و به منظور آن که از آن پس برای نامیدن آن شیء همه‌ی معنایی را که در ذهنش دارد،‌ با تمام حدود  و ثغور آن به زبان نیاورد، به نام‌گذاری آن پرداخت. و از این رو است که نشانه‌ها «همه وسایلی مقتصدانه» هستند «برای بیان تعریفی طولانی» و «موجب صرفه‌جویی در اعمال ذهنی».

نام اشیا را –از آن رو که به معنایی دلالت می‌کنند – دال، و معنای نهفته در آن را – که همان صورت ظاهر اشیا و مجموعه‌ی ویژگی‌های آن‌هاست- مدلول می‌خوانیم. بنا بر تعریفی که از نام‌ها و نشانه‌ها ذکر شد، دلالت این نشانه‌ها بر معنا دلالتی وضعی و قراردادی است؛ نه مبتنی بر شباهت واقعی میان دال و مدلول. هم چنین‌اند علامت‌های اختصاری یا نشانه‌هایی نظیر علامات راهنمایی و رانندگی.



درباره نویسنده

milinoor 534 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *