no-img
بازار فایل

ریخته گری آلومینیوم | بازار فایل


بازار فایل

ادامه مطلب

DOC
ریخته گری آلومینیوم
doc
۱۳۹۶-۰۲-۰۷
102کیلوبایت
34 صفحه
7000 تومان
0 فروش
7000 تومان – خرید

ریخته گری آلومینیوم


فهرست

 

عنوان                                                                                    صفحه

مقدمه………………………………………………………………………………………………

کارخانه ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو…………………………………………………

تولید سیلندر با دستگاه HP…………………………………………………………………..

فرآیند ریخته گری سرسیلندر پژو…………………………………………………………….

ماهیچه گذاری و تست کیفیت………………………………………………………………..

کارخانه ریخته گری چدن ایران خودرو……………………………………………………..

اطلاعاتی در مورد چدن خاکستری…………………………………………………………..

مشخصات مواد قالبگیری موقت………………………………………………………………

نحوه تهیه ماسه قالبگیری……………………………………………………………………..

واحد قالبگیری……………………………………………………………………………………

واحد ذوب…………………………………………………………………………………………

شارژ بار کوره……………………………………………………………………………………..

کنترل درجه حرارت مذاب چدن………………………………………………………………

واحد شات بلاست……………………………………………………………………………….

واحد سنگ زنی………………………………………………………………………………….

واحدواتر تست……………………………………………………………………………………

واحد کنترل نمایی……………………………………………………………………………….

واحد آزمایشگاه ………………………………………………………………………………..

تولیدماهیچه……………………………………………………………………………………….

روش Cold Box……………………………………………………………………………

روش Hot Box………………………………………………………………………………

مهمترین عیوب در ریخته گری……………………………………………………………….


مقدمه

 

این گزارش شرح مختصر و اجمالی از کارآموزی در کارخانه ایران خودرو به مدت ۳۶۰ ساعت در سالن ریخته گری آلومینیوم و قسمت تولید سیلندر می باشد. این گزارش شامل دو بخش ریخته گری آلومینیوم و کارگاه ریخته گری چدن می باشد.

کارخانه ایران خودرو در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج واقع شده و دارای بخشها و سالنهای زیر می باشد:

ریخته گری ،‌ماشین کاری ، جوشکاری ، سالن رنگ، کنترل کیفیت، سالن مونتاژ ، سواری سازی، موتورسازی، پرس شاپ ، قالب سازی و شاتل و غیره می باشد.

عمده مواد اولیه مصرفی فلزی عبارتند از: ورقه و پروفیلهای فولادی، شمشهای چدنی، شمش آلومینیوم می باشد.

 


کارخانه ریخته گری آلومینیوم

هدف این بخش تولید سیلندر و سر سیلندر و پوسته کلاج پژو می باشد. در این قسمت ریخته گری سیلندر از نوع تحت فشار که از دستگاه  High Pressure  با قدرت

۲۵۰۰ HP  که یک دستگاه ژاپنی است استفاده می شود و پوسته کلاج و سرسیلندر با دو دستگاه Low Pressure  با قدرت ۱۶۰۰ HP که دستگاه ایتالیایی است تولید می شود البته قبلاً در این واحد دستگاه ریژه ریزی نیز موجود بود که با توجه به طرح انتقال بخش ریخته گری به شهرستان ابهر این دستگاه جمع آوری و به ابهر منتقل شد.

در قسمت تولید ذوب از ۵ کوره استفاده می شود که این کوره ها شعله ای بوده و دمای حداکثر آنها در حدود   می باشد. سه کوره آن برای تامین ذوب قسمت سیلندر با ظرفیت سه تن و سرعت تولید یک تن در ساعت بکار می رود دمای ذوب هنگامی که درون با قبل ریخته می شود حدود ۷۵۰- ۷۳۰ درجه سانتگراد می باشد که توسط لیفتراک به قسمت ریخته گری سیلندر حمل می شوند. درجه حرارت مذاب هنگام تحویل در قیمت ریخته گری سیلندر به  می رسد که در کوره نگهدارنده، موجود می باشد و دو کوره دیگر هر کدام با ظرفیت ذوب ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت تولید ۱۵۰ کیلوگرم در ساعت موجود می باشند و برای قسمت سر سیلندر بکار می روند.

در مورد گاز زدایی در این کوره  ها باید گفت با توجه به ویژگی فلز آلومینیوم و اینکه گازها کمتر از حالت انحلال خارج می شوند در قسمت سیلندر نیازی به گاز زدایی نمی باشد اما برای سر سیلندر از گاز آرگون که توسط دستگاهی به کوره متصل است استفاده می شود. مهمترین مشخصات گاز زدایی مذاب سر سیلندر عبارتند از :

سرعت دوران دهنده گاز ۴۰۰-۴۵۰ RPM

زمان گاز زدایی ۱۵-۱۲ دقیقه

درجه حرارت شروع گاز زدایی

نوع گاز مصرفی : آرگون

فشار گاز ورودی : ۵/۲ اتمسفر

درصد خلوص گاز مصرفی ۹۹/۹۹%

در حدود چهار دقیقه پایانی گاز زدایی مواد :

AL:Sr10%

AL:Mg50%

به منظور اصلاح ساختار و جوانه زنی و آلیاژ سازی در چهار دقیقه پایانی

AL-Sr10% و AL-Mg50% افزوده و دوباره گاز زدایی می کنیم همچنین از فلاکس Coveral11  که یکی ترکیب فلوئوریدی می باشد استفاده می کنیم.

 

تولید سیلندر با دستگاه HP

از دستگاه HighPressure به منظور تولید سیلندر پژو استفاده می شود این دستگاه ۱۸۰ تن وزن دارد و نیروی قفل شدن قالب ها ۲۵۰۰ تن و نیرویی که عملShout را انجام می دهد ۸۵۰ ( ) می باشد. کوره نگهدارنده آن ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و دمای ذوب حدود ۷۲۰ درجه سانتیگراد می باشد.

دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است.

۱) فک ثابت:

۲) فک متحرک که امکان قفل شدن قالب ها و شات کردن مذاب را می دهد. زمان کل تولید یک قطعه سه دقیقه می باشد و برای سیستم شات از سیستم هیدرولیک و گاز ازت استفاده می شود.

برای تهیه سیلندر از مذاب آلیاژ AS9U3 استفاده می شود برخی از نکات در تهیه این مذاب عبارتند از :

۱- در صورت سرد بودن کوره عملیات پیش گرم به صورت کافی، صورت می گیرد تا دیواره کوره سرخ شود.

۲- مواد اولیه و شارژ اولیه بصورت ۵۰%شمش و ۵۰%برگشتی سالن می باشد.

۳-پس از ذوب کامل شارژ، دمای مذاب به حدود  می رسد.

۴- فلاکس Coverall11 به نسبت



درباره نویسنده

milinoor 534 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *