no-img
بازار فایل

مقاله اختلال بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی


بازار فایل

ادامه مطلب

مقاله اختلال بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی
zip
۱۳۹۵-۰۴-۲۵
5000 تومان
0 فروش
5000 تومان – خرید

مقاله اختلال بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی


مقدمه 1
تعريف بيش فعالي 2
پیشینه تاریخی اختلال نارسایی بیش فعالی 4
انواع بیش‌فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی 5
الف- نوع بی‌دقت و بدون توجه 5
ب- نوع تکانشی – بیش‌فعالی 5
ج- نوع ترکیبی 6
علت 7
علائم 7
*به سرعت از کوره در می روند 7
عوارض 8
نحوه رفتار با دانش آموزان بیش فعال 8
ايجاد محيط صحيح آموزشي 8
تدريس به دانش آموزان دچار نقص توجه (ADD) 9
دادن تکاليف 9
پیشنهادات 10
نتیجه ‌گیری‌ 11
منابع 12

 

 

مقدمه

یکی از شایعترین اختلالات عصبی- رفتاری دوران کودکی اختلال بیش فعالی – کمبود توجه است.این اختلال در حدود سنین 2 تا 4 سالگی شروع می شود ولی اغلب والدین در دوران دبستان متوجه آن می شوند.این بیماری یک الگوی پایداری از عدم توجه و یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر و شایعتر از آن است که معمولا در کودکان با سطح رشد مشابه دیده می شود.ویژگی های رفتاری کودکان مبتلا از قبیل ناتوانی در مهار رفتار حرکتی،نارسایی توجه،ناتوانی در یادگیری،پرخاشگری،اضطراب،مشکلات تحصیلی،برانگیختگی و بی قراری،سطح تحمل پایین،ویری بودن،علاقه شدید به تلویزیون موبایل و کامپیوتر،ناتمام گذاشتن فعالیتها،عدم پیروی از دستورالعملها و…معضل اساسی برای والدین،معلمان وهمسالان آنان است که به فرایند تحول استعدادهای ذهنی و مهارت های اجتماعی-عاطفی خود کودک نیز آسیب جدی وارد می کند.

این اختلال مانند کوه یخی است که تنها قسمت قابل مشاهده آن قله ی آن است.آنچه ما در ظاهر از این بیماری میبینیم همان قله است غافل از اینکه بخش عظیمی از این کوه زیر آب و برای والدین و اطرافیان غیر قابل مشاهده است.

بیش فعالی اختلالی درمان پذیر است به صورتی که بسیاری از علایم آن را میتوان با رفتار درمانی و آموزش به والدین در مورد چگونگی رفتار با این کودکان،کنترل کرد.خوشبختانه علایم این بیماری از سنین پایین قابل شناسایی است و این موضوع پیش بینی خوبی برای درمان این کودکان در اختیار درمانگران قرار می دهد.    فراموش نکنید که تربیت بر ژن غلبه می کند.

تشخیص و مداخله به موقع باعث بهبود بسیاری از مشکلات این کودکان می گردد و از آسیب های اجتماعی و فردی مانند بیماری های شخصیتی پیشگیری می نماید.در صورت عدم درمان ،این بیماری بعد از سن بلوغ به بیش فعالی بزرگسالی ویا بیماری های شخصیتی مثل  اختلالات شخصیت مرزی،پارانوئید و اجتنابی می انجامد.تمام بیماران شخصیتی خصوصیات مشترکی با اختلال بیش فعالی دارند که هوش بالا،نا ارامی درون و کلافگی ازآن جمله است.بیماری های شخصیتی از بدترین بیماری های روان است و نسبت به بیش فعالی به لحاظ درمان سخت تر جواب می دهد.

 

 

تعريف بيش فعالي

به حالتي اطلاق مي شود كه كودك به نحو افراطي و بيش از اندازه فعال و پر جنب و جوش باشد و اين تحركات زياد اطرافيان وي را دچار مشكل مي كند.به علت بي دقتي ممكن است در انجام تكاليف مدرسه و كارهاي محوله ديگر اشتباهات زيادي را مرتكب شوند.

 

البته اين اختلال به عنوان ناتواني در يادگيري محسوب نمي شود بلكه به نوعي بي توجهي و حواس پرتي در ياد گيري محسوب مي شود.

 

كودكان بیش فعال امروزه‌ بسیاری‌ از مادران‌ و پدران‌ از شیطنت‌ بسیار زیاد كودكانشان‌ شكایت‌ دارند. آنها اظهار می ‌دارند كه‌ فرزندشان‌ مرتب‌ در حال‌ حركت‌ و فعالیت‌ است‌ و نوعی‌ حالت‌ بی‌ قراری‌ و ناآرامی‌ در او مشاهده‌ می ‌كنند. برخی‌ از این‌ والدین‌ از فقدان‌ تمركز حواس‌ و ضعف‌ درسی‌ كودك‌ نیز صحبت‌ می‌ كنند. آنها علت‌ این‌ فعالیت‌ بیش‌ از اندازه‌ را نمی ‌دانند و مرتب‌ فرزندشان‌ را مورد سرزنش‌ قرار می‌ دهند. این‌ كودكان‌ بعضاً مورد انتقاد و تنبیه ‌ بسیار زیاد قرار می ‌گیرند. تشخیص‌ این‌ اختلال‌ در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشكل‌ است زیرا امكان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز كودكان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. این‌ اختلال‌ با فعالیت‌ بیش‌ از اندازه، خرابكاری‌ و آزار رساندن‌ همراه‌ است. بیش ‌فعالی‌ كودكان‌ كودكان‌ بیش ‌فعال‌ – همانگونه‌ كه‌ از این‌ عنوان‌ برمی ‌آید- بسیار پرتحرك اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابكاری‌ نیز دارند. آنان‌ اشیا را می‌ شكنند یا پرتاب‌ می‌ كنند.

 



درباره نویسنده

حامد 42 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.