no-img
بازار فایل

چکیده ای درباره برنامه ریزی منابع سازمان | بازار فایل


بازار فایل

ادامه مطلب

DOC
چکیده ای درباره برنامه ریزی منابع سازمان
doc
2017-04-27
577 کیلوبایت
24 صفحه
7000 تومان
0 فروش
7000 تومان – خرید

چکیده ای درباره برنامه ریزی منابع سازمان


فهرست مطالب

 

موضوعمرجعصفحه
مقدمهمنبع ۱۳
برخی تعاریف لازممنبع ۲۶
سیر تکاملی ERPمنبع ۱۹
تعریف ERPمنبع ۴۱۰
مزایای پیاده سازی ERPمنبع ۴۱۱
سیستمهای تشکیل دهنده ERPمنبع ۴۱۲
معماری ERPمرجع ۵۱۳
مختصری در مورد MRP, MRPII از زیرسیستمهای ERPمنبع۳۱۷
مزایا و معایب سیستمهای MRPمنبع ۳۲۱
منابع و مراجعاینترنت۲۲

 


مقدمه

سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی ، سازمانها به یافتن راه حلهای کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیرساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرایندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند) توانمندتر شده اند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی می توانند از طریق کاهش هزینه ، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلی متمرکز که فرایندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارت است از :

برنامه ریزی منابع سازمان  Enterprise Resource Planning (ERP)

ERP  یک راه حل براتوماسیون فرایندکاری ، انتقال داده ها و تقسیم اطلاعات در میان سازمان تمرکز دارند.

سیستمهای ERP حول تفکر برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند. فروشندگان ، برنامه های کاربردی را برای هر بخش خاصی از صنایع تولید می کنند. سازمانها ، برنامه ها ی کاربردی را مطابق با نیازهایشان خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدلهای گردش کار جاسازی شده اند. همچنین برنامه های کاربردی آماده بمنظور برخی انعطاف پذیری ها در پیکر بندی و شکل دهی فرایندهای کاری ، پارامتری شده اند. هر یک از برنامه های کاربردی در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشندکه بواسطه این اطلاعات  فرایندهای  سازمانی را کنترل می نمایند. بمنظور بایگانی بهتر یا بعبارتی متناسب با سازمانهای اجرایی

غالباً برنامه های کاربردی نیاز دارند تا بواسطه تنظیم و بکار گذاری هزاران پارامتر ، در خور سازمانهای مورد نظر باشند.

در سیستمهای  ERPمعمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود. به منظور شکل‌دهی فرایند گردش کار ، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طرق مختلفی انعطاف پذیر است.

 

مثلا جریان یک تغییر نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرید که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود.
یعنی ابتدا مشتری درخواست خود را نماینده خود دریافت نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوطه ثبت می‌کند. سپس با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال می‌شود.

 

سیستمهای ERP جهت خودکارکردن وظایف کاری پدیدآمده اند و راه حل داده ای (اطلاعاتی) یکپارچه ای در سرتاسر زیرساختار سازمانی ارائه می دهند. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان ، سیستم های اطلاعاتی پیکره بندی شده ای می باشند که اطلاعات و فرایندها مبتنی بر اطلاعات را در داخل و در میان نواحی وظیفه‌مند درسازمان یکپارچه می‌کنند.

بطور متداول شرکتها به جهت برآوردن نیازهای هر یک از سیستم های وظیفه‌مند نظیر حسابداری ، خرید ، برنامه ریزی و موجودی ، برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد می‌کنند. چنین سیستم هایی درون جزایر متناقض اطلاعاتی رشد می کنند؛ بنابرین تحکیم و اتحادشان ممکن نمی‌باشد.

در نتیجه راه حل سیستمهای ERP توانایی اداره کردن را فراهم کرده و اطلاعات و سرویسهای دپارتمانهای سرتاسر یک سازمان یکدست را یکپارچه می نمایند. این راه حل به سازمانها اجازه می‌دهد که تمام منابع‌شان را بهتر اداره کنند و بدینوسیله آنها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان فرایندهای کاری مختلف هزینه ها را کاهش داده و کارایی را افزایش می‌دهند.

 

برخی تعاریف لازم

Business : یک Business سیستمی است پیچیده و گسترده ( Complex & Enterprise ) که یک قصد و هدف خاصی را دنبال می‌کند. تمام فعالیتها و عملیات Business برای دستیابی به هدف مورد نظر می‌باشد. سیستم Business می‌تواند در تعامل با سیستم های دیگر باشد که می‌تواند به عنوان قسمتی از سیستم مورد نظر مطرح شوند. به همین دلیل تعریف محدوده این سیستمها خیلی سخت خواهد بود.

اجزای مهم یک Business همانند Customer , Supplier , Laws , Regulation ممکن است در خارج از Business تعریف شود. بنابراین یک Business System یک سیستم Open می‌باشد که اشیاء و قسمتهای آن می‌تواند به عنوان بخشی از یک Business System دیگر باشند.

 

مهمترین مسئله در Business System ها تعیین محدوده آنها است.

 

مفاهیمی که در همه Business System ها مشترک هستند به صورت زیر تعریف می‌شوند :

Resource (منابع)

اشیاء داخل یک Business (مانند Products , Information , Material People) که توسط Business یا بکار گرفته می‌شوند و یا تولید می‌شوند. منابع در قالب یک ساختار قرار می‌گیرند که ارتباط خاصی بین آنها برقرار است.

Resource ها در داخل Process ها پالوده ( Use , Consumed , Refine , Produced ) می‌شوند  و در سه گروه Information , Abstract , Physical رده بندی می‌شوند.



درباره نویسنده

milinoor 534 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *