no-img
بازار فایل

کتابخانه الکترونیک | بازار فایل


بازار فایل

ادامه مطلب

DOC
کتابخانه الکترونیک
doc
2017-04-27
468 کیلوبایت
288 صفحه
5000 تومان
0 فروش
5000 تومان – خرید

کتابخانه الکترونیک


چکیده ۴

فصل اول. ۶

معرفی پژوهش.. ۶

فصل اول. ۷

۱-۱٫ مقدمه: ۷

۱-۲٫ بیان مسئله. ۹

۱-۳٫ اهمیت پژوهش.. ۱۰

۱-۴٫ اهداف پژوهش.. ۱۱

۱-۵٫ فرضیه های پژوهش: ۱۲

۱ -۶٫ پرسش های پژوهش.. ۱۲

۱-۷٫  تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش.. ۱۳

۱-۸٫ متغیر های مستقل و وابسته: ۱۵

۱-۹٫ محدودیت های پژوهش: ۱۶

فصل دوم ۱۷

مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. ۱۷

فصل دوم ۱۷

  1. مبانی نظری.. ۱۷

۲-۱٫ خدمات مرجع و اطلاع رسانی. ۱۷

۲-۲٫ تاریخچه خدمات مرجع. ۱۸

۲-۲-۱٫ راهنمای خوانندگان. ۲۲

۲-۲-۲٫ خدمات اطلاع رسانی و ارجاعی. ۲۳

۲-۳٫ تحولات تاریخی مفهوم کتاب مرجع. ۲۳

۲-۳-۱٫ دوره ی نخست: کتابهای سنتی مرجع. ۲۳

۲-۳-۲٫ دوره ی میانی: رواج نمایه ها ۲۴

۲-۳-۳٫ دوره ی نوین: فن آوری اطلاعات: ۲۴

۲-۴٫اهمیت  منابع مرجع. ۲۵

۲-۵٫ نظریات مرجع. ۳۱

پژوهش.. ۳۵

۲-۷٫ انواع منابع مرجع. ۳۷

۲-۸٫جستجو در منابع مرجع چاپی. ۴۲

۲-۹٫جستجو در منابع مرجع الکترونیکی: ۴۲

۲-۱۰٫پایگاه های اطلاعاتی پیوسته: ۴۳

۲-۱۲-۸٫ کتابدار مرجع در کتابخانه های مجازی: ۷۸

۲-۱۲-۹-۱-۱-۱٫ موتور جستجوی یاهو: ۸۱

۲-۱۲-۹-۱-۱-۳٫ موتور جستجوی اکسایت: ۸۲

۲-۱۲٫ پیشینه پژوهش.. ۹۴

۲-۱۲-۲٫ پیشینه در خارج از ایران. ۹۸

فصل سوم: ۱۰۳

روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات.. ۱۰۳

۳-۱٫ جامعه ی آماری: ۱۰۴

۳-۲٫ روش تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات: ۱۰۴

۳-۳٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۱۰۵

فصل چهارم: ۱۰۷

تجزیه و تحلیل اطلاعات.. ۱۰۷

سابقه کار کتابداران مرجع. ۱۱۰

آخرین مدرک تحصیلی. ۱۱۱

آشنایی با زبان های خارجی. ۱۱۲

سطح آشنایی با زبان های خارجی. ۱۱۴

وضعیت فضای اختصاص یافته به مراجعان. ۱۱۷

فضای اختصاص یافته به منابع مرجع. ۱۱۸

وضعیت نور در بخش مرجع. ۱۲۰

دستگاه های خنک کننده ۱۲۱

دستگاه های گرمایشی. ۱۲۲

خط مستفیم تلفن برای پاسخ به پرسش های مرجع. ۱۲۲

اتصال به اینترنت.. ۱۲۳

شیوه های اتصال به اینترنت.. ۱۲۴

وسایل و تجهیزات موجود در کتابخانه ها ۱۲۴

فرهنگ های چاپی انگلیسی و فارسی. ۱۲۶

فرهنگ های الکترونیکی انگلیسی و فارسی. ۱۲۷

فرهنگ های الکترونیکی پیوسته. ۱۲۹

سطح استفاده از فرهنگ های الکترونیکی. ۱۲۹

دایره المعارف های چاپی انگلیسی و فارسی. ۱۳۰

دایره المعارف های الکترونیکی. ۱۳۱

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته دایره المعارف های الکترونیکی. ۱۳۳

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته        دایره المعارف.. ۱۳۴

نقشه های جغرافیایی. ۱۳۵

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی نقشه های جغرافیایی. ۱۳۶

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی نقشه های جغرافیایی. ۱۳۷

اطلس ها ۱۳۸

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته اطلس ها ۱۳۹

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته اطلس ها ۱۴۰

راهنما ها ۱۴۰

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته راهنما ها ۱۴۲

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته      راهنما ها ۱۴۲

کره های جغرافیایی. ۱۴۳

‍زندگینامه ها ۱۴۴

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته زندگینامه ای.. ۱۴۶

گاهنامه ها ۱۴۷

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته گاهنامه ها ۱۴۹

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته گاهنامه ها ۱۴۹

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته سالنامه ها ۱۵۲

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته سالنامه ها ۱۵۲

سالنما ها ۱۵۳

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته سالنما ها ۱۵۵

سطح استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته سالنما ها ۱۵۵

دستنامه ها ۱۵۶

استفاده ازپایگاه های اطلاعاتی پیوسته دستنامه ها ۱۵۸

سطح استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته دستنامه ها ۱۵۸

دستور نامه ها ۱۵۹

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته دستورنامه ها ۱۶۰

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته دستورنامه- ها ۱۶۱

انتشارات دولتی. ۱۶۱

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی انتشارات دولتی. ۱۶۲

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعتی پیوسته انتشارات دولتی. ۱۶۳

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته کتابشناسی ها ۱۶۶

پایگاه های اطلاعاتی پیوسته کتابشناسی ها ۱۶۷

نمایه نامه ها و چکیده نامه ها ۱۶۹

ترتیب اولویت استفاده از نمایه نامه ها و چکیده نامه ها ۱۶۹

فهرستگان ها ۱۷۲

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته فهرستگان ها ۱۷۳

سطح استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته  فهرستگان ها ۱۷۴

فهرست های مشترک نشریات ادواری.. ۱۷۴

سطح استفاده از فهرست های مشترک نشریات ادواری.. ۱۷۵

کتابشناسی کتابشناسی ها ۱۷۶

شکل ارائه خدمات مرجع. ۱۷۷

آموزش به مراجعه کنندگان. ۱۷۸

شیوه آموزش به مراجعین. ۱۷۸

شیوه های جستجو برای یافتن پاسخ مراجعان. ۱۷۹

انواع خدمات مرجع که در بخش مرجع کتابخانه های مرکزی دانشگاه های آزاد اسلامی ارائه می شود ۱۸۱

استفاده پست الکترونیکی در خدمات مرجع. ۱۹۴

استفاده از پست الکترونیکی در انواع خدمات مرجع. ۱۹۵

استفاده از همایش تصویری در خدمات مرجع. ۱۹۶

انواع خدمات مرجع الکترونیکی. ۱۹۸

استفاده از موتورهای جستجوی عمومی در خدمات مرجع. ۱۹۹

استفاده از ابر موتور های جستجو درخدمات مرجع. ۲۰۲

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته. ۲۰۴

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی ناپیوسته. ۲۰۷

فراهم بودن بستر خدمات مرجع الکترونیکی. ۲۰۸

فصل پنجم: ۲۱۳

نتیجه گیری و ارائه الگوی پیشنهادی.. ۲۱۳

خلاصه یافته ها و نتیجه گیری.. ۲۱۳

ارائه الگوی پیشنهادی.. ۲۲۵

۱-۲: شرح وظایف بخش های مندرج در نمودار سازمانی. ۲۳۲

۱-۳: وسایل و تجهیزات  پیشنهادی برای بخش مرجع     کتابخانه های مرکزی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی. ۲۳۷

وسایل و تجهیزات       مقدار فضای مورد نیاز به متر مربع. ۲۳۹

۱-۴: فرایند دریافت پرسش و ارائه پاسخ. ۲۴۱

پیشنهاد برای پژوهش های آتی. ۲۴۲

فهرست منابع. ۲۴۵

منابع فارسی: ۲۴۶

منابع انگلیسی. ۲۵۱

پیوست ها ۲۵۴

پیوست ۱:پرسشنامه. ۲۵۵

پیوست ۲: ۲۸۴

فهرست واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با درجه های بسیار بزرگ و جامع. ۲۸۴

Abstract 286
چکیده

این پژوهش با هدف بررسی وضعیت منابع و خدمات مرجع در کتابخانه های مرکزی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه الگو مناسب، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانه های مرکزی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی با  درجه های جامع و بسیار بزرگ تشکیل می دهند که در مناطق یازده گانه این دانشگاه در سراسر کشور پراکنده اند. در این تحقیق، از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی استفاده گردیده و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. نتایج این پژوهش نشان می هد که تعداد کتابداران مرجع مرد ۵/۵۱ درصد و تعداد کتابداران مرجع زن ۳/۴۵ درصد می باشد که ۶/۲۹ درصد از آنها دارای ۳۱-۳۵ سال دارند. ۲/۲۸ درصد از کتابداران مرجع دارای دانشنامه کارشناسی کتابداری هستند که ۱۹ درصد از آنان در سطح خوب با زبان انگلیسی آشنایی دارند. نتایج نشان می دهد که ۴/۷۰ درصد از کتابخانه ها ی مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دارای بخش مرجع مجزا می باشند،و ۲/۳۰درصد در سطح خوب برای مراجعان، و ۶/۳۰ درصد در سطح متوسط برای منابع فضا تامین کرده اند. بیشترین وسایل و تجهیزات مورد استفاده، وسایل سنتی است و از تجهیزات جدید در سطح خیلی کم برای خدمات مرجع استفاده می گردد. رده P بیشترین تعداد فرهنگ های چاپی و الکترونیکی فارسی و انگلیسی را به خود اختصاص داده است. ۴۴ درصد از   کتابخانه ها در بخش مرجع از فرهنگ های الکترونیکی استفاده می کنند که بیشترین میزان استفاده ۴/۲۱ درصد در سطح زیاد و متوسط می باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از بین منابع ردیف دوم کتابشناسی های ملی چاپی به زبان فارسی با ۷۱ درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده اند، و ۴۲ درصد از موارد از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته کتابشناسی ها استفاده می کنند که اولویت اول استفاده از پایگاه های اطلاعاتی پیوسته کتابشناسی ها، به کتابشناسی ملی ایران با ۵/۲۴ درصد اختصاص دارد. از نمایه نامه ها و چکیده نامه ها در ۶/۲۹ درصد از کتابخانه ها استفاده می شود که اولویت اول به چکیده نامه شیمی با ۱/۱۰ درصد اختصاص دارد. نتایج پژوهش نشان      می دهد که ۶۴ درصد از کتابخانه ها در بخش مرجع به مراجعان آموزش می دهند، و آموزش غیر رسمی به صورت آموزش های فردی با ۵/۴۹ درصد متداولترین روش آموزش می باشد. فرضیه های پژوهش وجود رابطه معنی دار بین رشته تحصیلی کتابداران مرجع با ارائه خدمات نمایه سازی، امانت بین کتابخانه ای و اشاعه گزینشی اطلاعات، خدمات ترجمه و خدمات مصاحبه مرجع  را تایید کرده است، و وجود رابطه بین رشته تحصیلی کتابداران مرجع با خدمات چکیده نویسی، تهیه فهرستگان آگاهی رسانی جاری و خدمات تحویل مدرک را رد کرده است.   از میان انواع خدمات مرجع اینترنتی،از پست الکترونیکی در ارائه خدمات مرجع در ۲۷ درصد از کتابخانه ها استفاده   می شود. موتور جستجوی عمومی یاهو با ۱۸ درصد در اولویت اول و هات بات با ۷ درصد در اولوی



درباره نویسنده

milinoor 534 نوشته در بازار فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *